Een werkdag

Hoe je werkdag en je werkzaamheden eruit zien, is niet eenduidig te beschrijven. We werken aan veel verschillende types projecten, met verschillende klanten en doorloop periodes van projecten met een doorloop van 2 weken tot een half jaar en variërend van een lengte van <10 tot 100 m+. De intensiteit van de projecten zorgt er wel voor dat geen twee weken hetzelfde zijn en je werkt in verschillende klantsituaties.

WERKDAG VAN EEN JUNIOR NA

Je zal als junior Naval Architect wisselend bezig zijn met reken- en engineering werkzaamheden aan een brede range van jachten.

In een project wil dat zeggen dat constructie rekenwerk opgevolgd wordt door het uitwerken van die constructie waarna een volgend stuk wordt aangepakt van het project. Maar ook rekenwerk aan rompontwerp of uitwerken van outfitting zijn onderdeel van je werkzaamheden.

Samenwerkend met collega’s zet jij op die manier door designers ontworpen concepten om in een bouwbaar jacht, of worden speciale projecten voorbereid.

Mogelijk krijg je binnen het team ook nog andere opdrachten en werk je naast jouw hoofd project ook nog aan andere projecten mee. Zo is geen één dag hetzelfde.

Dagelijks aanwezig zijn op de werkvloer van de werf, is geen onderdeel van het werken bij een ingenieursbureau. Wel is er regelmatig mogelijkheid om de vorderingen van het project waar jij aan werkt of hebt gewerkt te bekijken.

Bekijk het portfolio om te zien aan welke projecten we hebben gewerkt.

"Samenwerkend met collega’s zet jij op die manier door designers ontworpen concepten om in een bouwbaar jacht, of worden speciale projecten voorbereid"

WERKDAG VAN EEN SENIOR NA

Hoe je werkdag eruit ziet, hangt dan af van de grote en de complexiteit van het project waar je aan werkt. In de senior functie ben je verantwoordelijk voor één of meerdere projecten en ben je óók verantwoordelijk voor de van met jou meewerkende collega’s.

De dagelijkse werkzaamheden liggen op technisch gebied, het vastleggen van de basis naval architecture van een jacht, zaken m.b.t. de regelgeving uitzoeken en het maken van een constructief ontwerp en op papier zetten hiervan. De standaard werkzaamheden van een naval architect. Als het nodig is, werk je mee als er layouts moeten worden gemaakt en details worden bepaald.

Naast deze dagelijkse werkzaamheden is het aansturen en communiceren met collega’s en klanten een belangrijk aspect van het werk.

Bij grotere projecten gaat dit nog een stap verder. De technische complexiteit zal een stap verder gaan en grotere aandacht eisen. Daarnaast zal het aan te sturen team groter zijn, en worden de communicatie en organisatie toenemend belangrijker.

Gezien jij de technische schakel in het geheel bent, zul je oplossingsgericht moeten handendelen en prioriteiten stellen. Dit kun jij, met een prettige manier van communiceren en je helemaal op de hoogte bent van alle needs van de betrokken partijen die van invloed zijn op het project. Je kent de wensen van de klant en weet deze binnen de technische mogelijkheden zo goed mogelijk te vervullen, o.a. omdat je op de hoogte bent van de mogelijkheden van de leveranciers.

Dagelijks aanwezig zijn op de werkvloer van de werf, is geen onderdeel van het werken bij een ingenieursbureau. Wel is er veel contact met de klanten, je bespreekt het werk met de klant en zijn er geregeld mogelijkheden de vorderingen op de werf te volgen.

"De complexiteit van de projecten zorgt er voor dat geen twee weken hetzelfde zijn."